Wat doet reclame met jou?
Reclame, de winkel hangt er maar vol mee. Wanneer je in de winkel staat is het soms moeilijk om niet iets te kopen. Wat doet reclame met jou?
Wat doet reclame met jou?
Heb je ooit een reclame gezien van een heerlijk uitziend ijsje en plotseling kreeg je zin in ijs? Of zag je een advertentie van de nieuwste game en wilde je die meteen hebben? Dat komt doordat reclames speciaal gemaakt zijn om iets met jou te doen. Maar wat gebeurt er precies in je hoofd?
Reclame prikkelt je zintuigen
Reclames zijn overal: op tv, in magazines, op je smartphone en zelfs als je door de stad loopt. Ze zijn kleurrijk, luid en proberen altijd jouw aandacht te trekken. Dit doen ze door jouw zintuigen te prikkelen. Een leuk muziekje, een vrolijke lach of een mooie foto; allemaal bedoeld om jou te laten kijken of luisteren.
Waarom willen we die nieuwe dingen?
Reclames spelen in op jouw gevoelens en wensen. Ze laten je denken dat je echt gelukkiger wordt als je dat ene product hebt. Stel je voor: een reclame van een nieuw soort speelgoed. Ze laten kinderen zien die er heel blij mee spelen. Jij denkt dan: “Als ik dat heb, ben ik ook zo blij!” Dat gevoel wordt gecreëerd door slimme reclamemakers.
Reclames en jouw zelfbeeld
Soms laten reclames beelden zien van mensen die er heel perfect uitzien. Dit kan jou laten denken dat je er ook zo uit moet zien om gelukkig of populair te zijn. Dit kan invloed hebben op hoe je over jezelf denkt. Maar onthoud: echte mensen zijn niet perfect en dat is helemaal oké!
Slimme trucjes
Reclamemakers gebruiken allerlei slimme trucjes. Ze weten precies welke kleuren, muziek of woorden ze moeten gebruiken om jou iets te laten voelen. En ze weten ook dat als je iets vaak genoeg ziet of hoort, je het gaat onthouden. Daarom zie je soms dezelfde reclame wel tien keer op een dag!