Overal is reclame. Op het sportveld, onderweg naar school of online tijdens het bekijken van een vlog. Het zijn allemaal verleidingen waar kinderen al vroeg mee te maken krijgen..
De invloed van reclame op kinderen
Ouders weten dat bedrijven reclame maken omdat ze willen verkopen. Bedrijven brengen een merk of artikel continu onder de aandacht zodat de consument het steeds meer gaat herkennen. Belangrijk om dit ook aan kinderen uit te leggen. Kijk samen naar dit EurowijsKids filmpje.
Kinderen en influencers
Onderzoek toont aan dat een ruime meerderheid van de ouders (80%) geen afspraken maakt over hoeveel geld er gespaard moet worden. De invloed van social media en influencers op kinderen is groot. Zij verleiden kinderen tot (impuls-) aankopen. De drempel wordt nog eens extra verlaagd door het gemak van online aankopen. Daarom is het raadzaam vooraf afspraken te maken om vervelende gesprekken te voorkomen als het te laat is.
Leer je kind om keuzes te maken
Er zijn verschillende vormen van aanbiedingen. Zoals tweede artikel gratis of zoveel procent korting. Leer jouw kind om de aanbieding altijd uit te rekenen en prijzen te vergelijken. Want misschien is een artikel met een aanbieding nog steeds duurder dan een vergelijkbaar artikel. En een artikel met een aanbieding dat je eigenlijk niet nodig hebt, is nog altijd te duur.
Supermarktsafari
Je leert jouw kind omgaan met reclames en aanbiedingen door ze mee te nemen naar de supermarkt. Maak er een supermarktsafari van waarbij ze opdrachten krijgen. Bijvoorbeeld het raden van een prijs, het zoeken naar het goedkoopste alternatief of het uitrekenen van een aanbieding. Zo wordt de supermarkt een leerschool waardoor jouw kind meer leert over omgaan met geld en reclame.
In het gratis Eurowijs lesmateriaal voor groep 7 besteden we ook aandacht aan reclame.