Je hebt het vast wel eens gezien in winkels: iets kost geen €5,00 maar €4,99. Of geen €50, maar €49,99. Dat scheelt maar één cent, maar toch voelt het alsof het veel goedkoper is. Dit is een slim trucje dat veel winkels gebruiken om hun prijzen aantrekkelijker te laten lijken.
Hoe werkt dat trucje?
Mensen lezen prijzen vaak van links naar rechts. Bij €4,99 zie je eerst de “4” en denk je onbewust dat het dichter bij vier euro ligt dan bij vijf. In je hoofd voelt het goedkoper, ook al is het verschil heel klein. Daarom werken veel prijzen in winkels met ,99 of soms met ,95.
Niet alleen in euro’s
Dit trucje wordt niet alleen in Nederland gebruikt, maar in heel veel landen. In Amerika zie je bijvoorbeeld prijzen als $9,99. Het doel is overal hetzelfde: het product lijkt goedkoper, zodat mensen sneller besluiten om het te kopen.
Wist je dat…
- sommige winkels juist wél ronde prijzen gebruiken, om eerlijker of luxer over te komen?
- dit prijs-trucje “psychologische prijsstelling” wordt genoemd?

